22 november 2008

Vadan vitmossan?

Varför köpte jag två påsar vitmossa, när vår adventsljusstake består av fyra fristående ljushållare? Man kan undra. Röda antikljus och dito breda sidenband kan jag försvara, liksom åtta meter julklappspapper, men vadan vitmossan? Kanske kan jag surra fast den i ljusstaken med sidenbandet, men jag tror jag sparar det till luciamunderingen, enligt ursprungsplanen.

Jag fick med mig saffran, kesella och pepparkaksdeg hem också, så imorgon blir det väldoft i köket, är det tänkt. Pittoreskt värre. Jag måste bara se till att låta pluppen vara med och dega också, och inte bara bulldozra ihop lussebullar och pepparkakor själv på mitt hypereffektiva vis. Vi får väl se hur det funkar.

Idag blev det också väldoft i köket, men inte vårt. Jag och plutten bjöd nämligen bort oss till kompisar tillsammans med en alldeles för stor kalvstek, som vi lagade till enligt konstens alla regler medan våra värdar förberedde morgondagens barnkalas. Kalv, rosmarin, lavendel och balsamvinäger. Bara bra.

Visst bröt pluppen ihop i en liten oresonlig hög när vi kom hem, men å andra sidan har hon varit otroligt smidig nästan hela tiden vi varit hemifrån idag, från elva till åtta, så någon gång måste hon få slappna av och balla ur. Skönt att jag själv inte var fullt så trött, så jag hade tålamod att låta henne lugna ner sig själv istället för att försöka forcera kvällsmackan.

Inga kommentarer: