16 februari 2009

Fläckvis ordlös

Mina USA-iska skrivarkollegor har en bokklubb där man läser och diskuterar en bok i månaden, och efter jobbet pilade jag iväg till stadsbiblioteket för att leta reda på ett av alternativen till mars månadsbok, en titel som skulle finnas tillgänglig på hyllan enligt katalogen. Tji fick jag, varken jag eller jourhavande bibliotekarie i informationsdisken kunde hitta boken, men däremot snubblade jag över Ove Wikströms "Ikonen i fickan: om yttre och inre resor". Det blir busbra, eftersom jag tänker gå och lyssna på honom i morgon kväll, när han talar "Till längtans försvar" i St Lars-kyrkan. Ibland kan det bli bra, fast på ett annat sätt än det var meningen från början. Serendipity.

Jag önskar mig ett bättre svenskt ord än serendipitet för det tillståndet, men mitt ordförråd sviker mig på den punkten. "Lyckträff" täcker liksom inte aspekten "något som var tänkt att bli bra från början" - har någon av er en bättre synonym?

1 kommentar:

Lottski sa...

Livets förunderliga irrgångar?
Kram!