18 juli 2009

Själv är bäste kock

Vi gjorde en spontan utflykt till Vadstena för att äta lördagmiddag, det var mysigt men inte så gott som jag skulle ha önskat mig, restaurangens kök har definitivt blivit sämre sedan sist jag var där. Lars lamm med kantarellragu smakade bra, men cognac- och grönpepparsåsen till min kalvytterfile smakade mest tomat, creme bruleen hade delat sig och Lars enstaka glas rödvin kom från en flaska som förmodligen stått öppen ett tag. Nä, då vinner smakupplevelserna som man kan få hemma i vårt eget kök. Igår helgrillade vi entrecote, marinerad i rapsolja, soja, råsocker, rödvin och basilika, och åt upp den tillsammans med ugnsrostad, klyftad färskpotatis samt jordgubbssallad med getost och mandelspån. Lunchpyttipannan som vi gjorde på resterna spöade faktiskt kvällens restaurangsmaker.

3 kommentarer:

Lottski sa...

Alltså nu kommer jag snart och äter hos er!!! (Äter numera lamb, bäää, vilket kanske också kan grillas...) Vet inte om du lagar ännu mer och bättre mat när du är gravid, men jag vet i alla fall att det vattnas än mer i munnen på mig!!!

Nu ska jag gå och googla småkakor. Fast dom blir inte lika goda i Sydney som dom blir i Linköping. Kram och grattis till Lars!

Mialiten sa...

Du är så välkommen (som alltid). Vi får väl se vem som hinner hälsa på först :-)

Lottski sa...

Det låter det!!! Vi håller tummarna. För övrigt vill jag tillägga att blodapelsin och choklad är en schysst kombination! Försökte mig just på en dylik chokladmousse men förstörde den genom att ha vatten i (det stod så i receptet men i framtiden kör vi den ädlare vätskan grädde!). Kram