4 september 2008

Att skala eller inte skala

På vägen tillbaka till kontoret efter lunchen, handlade jag mandelpotatis och schalottenlök på torget. Det har sina fördelar att jobba på stan. Nu måste jag bara bestämma mig för om jag ska koka potatisen med skal (på det fega sättet) eller helt djärvt ge mig på mammas paradrätt, potatismiss, till lammsteken imorgon.

Hemmavid var det nämligen så, att den egenodlade potatisen (nästan alltid mandel, rundpären var mycket sällsynta gäster på bordet) i vardagslag serverades oskalad, medan det var extrafint och pappaskalat till fest. Eftersom skalad mandelpotatis har den märkliga egenskapen att den kokar sönder så fort den träffar hett vatten, serverades oftast potatismiss, dvs sönderkokt mandelpotatis till finmiddagarna. (Potatismiss bör förresten inte att förväxla med potatismos, som är potatis som kokats sönder med flit.) Potatismissen är inte så formfulländad, men helt oslagbar att absorbera sås med. Och sås är ju gott.

Eller skulle jag kanske slå till och ugnsbaka hela härligheten? Hmmm...

Inga kommentarer: