25 januari 2009

Direktdemokrati i praktiken

Idag har jag skrivit på en petition - den handlade inte om att ge vår tupp förtidspension, men väl om kvinnorepresentationen inom EUs toppskikt. Det borde väl för sjutton kunna finnas *någon* kvinna i Europa som är kompetent för någon av de här posterna. Så här stod det i mailet som nådde mig via Lotta:

"EU och kvinnorna!
Ett viktigt upprop!
Inom det närmaste året ska fyra tunga positioner inom EU tillsättas:
en permanent ordförande för Europeiska rådet, en representant för
utrikes- och säkerhetspolitik, en talman för parlamentet och en
ordförande för kommissionen. I dagsläget är ingen kvinna aktuell för
någon av dessa poster.

Det är dags för förändring! Om uppropet får minst en miljon
underskrifter så måste EU-kommissionen ta upp frågan, enligt
principen för deltagandedemokrati i Lissabonföredraget.
Tycker du att det är hög tid att få in fler kvinnor på de högsta
positionerna i EU, skriv under genom att gå in på länken nedan!
Glöm inte att skicka vidare till alla dina vänner och bekanta...
http://www.femalesinfront.eu/default.asp?view=front "

Jag skickar ytterst sällan massmail vidare, men läser du här så får du skylla dig själv. Min underskrift blev nummer 139674.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl inte mycket till direktdemokrati att skriva på ett papper. Rösta på Direktdemokraterna i EU-valet istället för att få inte lite riktig direktdemokrati i europaparlamentet.

medelsvensson sa...

Viktigast av allt är att se till att rösta i EU-valet, på de man tror på.

Jag skrev på listan tidigare och funderar på om det är fel att göra de mer än en gång...?