7 augusti 2009

Studiebesök på förlossningen

Jag har testat servicen på förlossningen idag, och allt såg bra ut. Jag tänker inte åka tillbaka dit på åtminstone tio veckor till.

Man ska inte ha för bråttom ut från jobbet, det är dagens sensmoral. Det hade jag i eftermiddags när jag skulle bli upplockad av Lars och Julia för att åka och bada, jag halkade på ungefär näst sista steget i trappan ner och damp i stengolvet istället. Jag landade på höften och magen, en väldigt dum idé såhär en bit in i vecka 28. Jag skrapade mig på tummen och får nog ett stort fett blåmärke på höften, men annars gick det bra med mig, men jag blev väldigt rädd.

Bäbisen började sparka ganska snart efteråt, men jag ringde ändå till sjukvårdsupplysningen som skickade mig vidare till förlossningen. Barnmorskan som svarade där sa "du får ingen lugn fredagkväll om vi inte kollar upp det här, så kom hit. Vi tar en hjärtkurva på bäbisen och ett ultraljud så vi kan kolla att det inte har hänt något med moderkakan." Istället för bad blev det glass på sjukhuset för Lars och Julia medan jag blev undersökt. Jag fick hjälp på en endaste gång och fick träffa både barnmorska och läkare. Både hjärtkurva och ultraljud såg bra ut, och inom en och en halv timme efter att jag trillade, satt vi i bilen igen på väg till badet. Fantastiskt skönt att få träffa sådana proffs när man behöver det som bäst! När jag väntade Julia ingick ett studiebesök på förlossningen i föräldrautbildningen, det gör det inte längre (och definitivt inte när man väntar sitt andra barn), men det här var ju också ett sätt att förbereda sig. Nå, jag skulle helst inte ha velat ha någon anledning att åka dit redan nu, och jag väntar gärna med att åka dit igen tills bäbis är klar för att komma ut på riktigt.

7 kommentarer:

Klass 4 sa...

Det känns väldigt skönt att du och bebisen klarade er bra trots fallet! En blå höft har ändrat färg tillbaka till ursprungsläget igen förr...

Kram på er båda!

Unknown sa...

Kram!

Leif Nixon sa...

Ajaj. Otäckt. Tur att Bebis var iförd full skyddsmamma.

Anonym sa...

Oj, vad läskigt. Sjunde var vi fortfarande kvar, men vi åkte hem strax innan lunch. Var du där på fm, så var det synd att vi inte stötte på varandra. Men vi ses nog snart ändå!
Bra att allt gick bra med dig och barnet.
Kram!
/elli

Connie sa...

Skönt att du fick bli uppkollad!

När jag väntade Felix så blev jag påkörd av en bil på väg till Strassenbahn. Det hela gick väldigt bra, men jag fick en stöt av bilen och damp i backen. Det var inte förrän nästa dag som jag eg fick ont i en axel och arm och fick gå till läkare för att kolla upp saken. Felixpelix i magen mådde bara bra (och gör det än!)men det var skönt att kolla upp det.

Massor av kramar till er alla fyra!

Anonym sa...

oj, vad otäckt! Skönt att du fick så snabb hjälp och att ni båda mår bra. Visst ligger de bra skyddade i magen men det tar ju inte tankarn hänsyn till när man ligger och funderar på kvällen. Kram /Frida

tord sa...

Usch, va otäckt! Men OJ så skönt att få bra sjukvård så fort, verkligen sten från hjärtat. Kramar!