4 mars 2010

Krämig solopasta

Jag är en lunchstammis i svärmors kök, men det händer att jag äter hemma på dagarna någon gång ibland. Frusna rester i glasslåda i all ära, men emellanåt tar jag mig samman och lagar någonting snabbt och gott. Som det här, tillexempel:

Koka pasta, med en koktid på sex minuter hinner du mer än väl göra såsen under tiden.

Fräs 1 tsk hackad vitlök i en liten kastrull. Häll på pinjenötter och låt dem ta lite färg (jag gillar pinjenötter, så jag använde ungefär popcornmycket). Tillsätt ett par matskedar fryst (eller färsk, för all del) basilika. Hitta en slatt vitt vin och häll i den också. Klicka i lite god creme fraiche, salta och peppra och hey presto - pesto! Iallafall nästan. Rör ner den avrunna, nykokta pastan i såskastrullen innan servering. Det var gott såhär, men den händige kan säkert stoppa i lite ost av valfri valör också. Funkar utmärkt med kranvatten och säkert minst lika bra med ett glas vin. Nu ska jag gå och andas på dagispersonalen.

Inga kommentarer: