14 mars 2010

Surdeg går igen

Herman kom tillsammans med Malin och knackade på dörren härom måndagen, sedan dess har han stått på diskbänken och bubblat utan att göra alltför mycket väsen av sig. Herman är en surdegssockerkaka/vänskapskaka om du undrar, var och en som får honom matar och sköter degen i en dryg vecka innan det är dags att dela den i fem delar, baka kaka på en och skicka resten vidare.

Jag har haft Herman på besök förr, det kan ha varit runt 1995 eller så. Jag minns att han följde med mig efter ett manusmöte och kräktes över mitt rimlexikon på vägen hem. Kanske dog just den delen av Herman där i min ryggsäck, det skulle kunna förklara att jag inte alls minns hur själva kakan smakade. Imorgon är det dags att baka kakan och skicka den vidare, jag undrar hur lång tid det tar innan vi ses igen. Femton år sedan sist. Nu blir jag nostalgisk.

1 kommentar:

Frid sa...

Har Herman en egen hemsida. Borde rymma anekdoter som plötsliga mor ... ditt Hammarlöv vs. Herman rimligen platsar.
Statistik över serieHermanmördare vore ju intressant (borde ju gå tillbaka i omgångar även till folk som inte är kompetenta Hermanskötare)
Kommer Herman med skötselanvisningar eller är det improvisation som gäller (undrar vad som då skulle hända i händer såsom Simon eller Svante .... vad SAS skulle göra (gjort) är uppenbart)
Förtälj gärna vad just denna del av Herman gjorde med smaklökarna i detta årtionde!