28 november 2010

Allt är förlåtet

Spenatsoppa alltså. Rätten som fick mig och min bror att springa och gömma oss under ljudligt utstötande av fula grimascher (ja, det blev ganska lätt att hitta oss för den som mot förmodan ville) den enda gång om året som mamma hotade med att servera den. Spenatsoppa med ägghalvor i, det är Julias favoriträtt på dagis sen minst ett år tillbaka. Det har gått några månader nu sedan jag föll till föga och för första gången försökte mig på att laga spenatsoppa själv, och faktum är att nu är det tillochmed gott. Jättegott. Mamma, du kan ta en paus och gå och rita ett kors i taket. Texten finns kvar när du är färdig.

Såhär går det till att göra god spenatsoppa lagom till tre personer:

Koka fyra ägg. Hacka en vitlöksklyfta och en eller ett par schalottenlökar ganska fint. Fräs löken i lite smör. Blanda ner ett par tre fem hekto djupfryst hackad spenat. Fyll på med en halv liter kokande vatten och en buljongtärning (jag gillar italienska örter). Låt koka i 10 minuter. Häll i ½-1 dl grädde och låt soppan koka upp igen. Salta, peppra och smaka av med lite citron.

Servera med kokta ägghalvor. Idag laxlyxade vi och åt rostat bröd med kallrökt lax till, det blev inte otäckt alls. Kranvatten är en alldeles utmärkt bordsdryck en söndagkväll innan innebandyn, men en lagom sval chardonnay hade inte suttit fel det heller.

Inga kommentarer: