2 december 2011

"Det är du som vill spela cello, mamma, inte jag"

J har gjort slut med sin cellofröken idag. Hon förklarade själv att hon inte vill spela längre, och när vi gick ifrån hennes individuella lektion i eftermiddags, fick hennes lånecello vara kvar på Kulturskolan.

Det har varit trögt att ta tid att öva, och även om det har gått bra att spela på lektionerna, har hon svårt att sitta stilla och koncentrera sig, och framför allt att ta instruktioner utan att prata så mycket. Sådär som sexåringar kan ha det. På grupplektionen igår förstod hon att terminens avslutningskonsert på måndag krockar med gympaavslutningen, och blev jätteledsen över det. Jag trodde att det skulle vara en enkel prioritering, eftersom hon gått på gympa i fyra terminer medan det var hennes första konsert, och nytt är ju kul. Jag hade fattat rätt, så tillvida att det var lätt för J att bestämma sig, men hon hade en annan åsikt än min. Efter att ha ätit och sovit på saken, stod den fast.

"Det är du som vill spela cello, mamma, inte jag", var hennes huvudargument. Det tog, kan jag säga. Hon är stor nog att bestämma själv, och jag jobbar på att vara vuxen nog att respektera och stötta hennes beslut. Det är lite surt, men det viktigaste är att musik ska vara roligt. Jag hoppas att hon återvänder till Kulturskolan på ett eller annat sätt, och att hon, med tiden, får lite lättare att hålla fötterna på golvet istället för att klättra på instrumenten.

4 kommentarer:

Leif Nixon sa...

"Det är du som vill spela cello, mamma, inte jag"

Ow.

Jättesvårt det där, att veta hur mycket man ska driva på. Om man lägger av så fort det känns jobbigt i en uppförsbacke kommer man ju aldrig upp på en bergstopp. Fast om man verkligen inte vill så ska man ju inte.

Lars sa...

Precis. Det finns ju så många berg att prova, vilka är det viktigt att verkligen komma upp för? Och när är man uppe? Hon har lärt sig en massa saker om att spela musik de här veckorna, och de erfarenheterna har hon ju kvar. Det är vackert så, så länge.

Mialiten sa...

Och idag talar jag för både mig och Lars, tydligen. Hoppsan.

Connie sa...

Jag tycker att det är jätteknepigt. Framför allt unge herr Fries som inte vill göra något alls. Någonsin.

Men efter att jag har "tvingat" så är han nöjd och tycker att det var toppen. Och nästa vecka är det samma visa igen.

Jag tycker dock att det har lugnat sig lite och karaten är något som han aldrig har surat inför.( till vår stora förvåning)

Själv så spelade jag ju fiol i mååånga år och det mest för att Morfar tyckte att det var fint med flickor som spelade fiol...