22 augusti 2007

Medsols, medurs - äh, klockvis!

Jag har funderat på det där med medsols på senare år - begreppet funkar t.ex. inte särdeles bra på södra halvklotet. Det blir ju liksom motsols, medsolet, och så blir man ännu lite mer förvirrad än nyss.

Då är moturs mer pålitligt, för klockorna går åt samma håll oavsett vilken sida av ekvatorn man befinner sig på. Om man inte räknar med den norska klockan från hobbex som jag köpte när jag var ungefär elva år, förstås - den hade en spegelvänd urtavla och gick motsols hemma i Vännäs. Moturs. Jämfört med alla andra klockor, alltså. I sin egen lilla värld gick den förstås lokalt medurs. Nåväl. I de allra flesta geografier funkar riktningsangivelsen, oavsett om man kallar det för medurs eller clockwise.

Här i Östergötland, eller i allafall i Corren som jag slog upp i morse, har man tydligen nått ett steg längre i det internationella anpassningsarbetet och använder helt käckt termen "klockvis" för att placera namnen på personerna i ett fotografi med en ring nyblivna gymnasister. Mummelmutter. Jag är skeptisk.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha!
JAg såg oxå klockvis idag i Corren och tänkte... Minsann!

Motsols borde med andra ord svara mot Klockdum!

Leif Nixon sa...

Widdershins!

Mialiten sa...

Ha, det har du ju rätt i förstås. Klockrent...

Anton Ymer (pseudo) sa...

Hur transformerar man då Hubwise och Rimwise till sfäriska koordinater? Blir det Polvart och Ekvatorvart av det?

Anton Ymer (pseudo) sa...

RvP: Motsols borde med andra ord svara mot Klockdum!

Urdum, ju!