18 september 2007

Mat som hänt - Pasta med päron- och gorgonzolasås

Igår vinkade vi hejdå till Lotta och Maya som flyger tillbaka till Clovelly idag (och imorgon) efter sju veckor i Sverige. Eftersom mormor finns i Ekholmen, har vi lyckats träffa dem ganska ofta på senare tid, och vi kommer sakna dem massor. Lotta säger någon gång ibland att jag borde posta de recept som jag ljuger ihop på bloggen, så here goes:

Vi har grismycket päron och äpplen i träden (mer än de orkar med att bära), så just nu stoppar jag ännu mer frukt i maten än vanligt. Dagens middag blev gorgonzola- och päronsås med spaghetti, det tog en kvart och gick till såhär:

* Dra igång pastakoket.
* Hacka lite lök (jag tog ungefär en decimeter purjolök och en liten vitlöksklyfta) och fräs i en kastrull.
* Smält ner minst 100 gram gorgonzola eller annan ädelost.
* Hacka två-tre fasta päron i centimeterstora bitar (jag skalade mina först) och stoppa ner dem med osten. Eller fräs dem med löken om du känner för det.
* Fyll på med en eller ett par deciliter creme fraiche av valfri fetthalt tills det blir lagom mycket sås. Skvätt i lite vitt vin också om du har inom räckhåll.
* Koka ihop någon minut tills pastan är klar.
* Smaka av med svartpeppar (salta varsamt eftersom osten har stor sälta i sig).

Den som vill (tillexempel små köttätare som inte tycker om gorgonzola) kan äta upp spaghettin tillsammans med stavar av rökt skinka och lämna ostsåsen åt de vuxna, som med fördel kan avnjuta den med ett glas tisdagsrödvin. Och när säsongen är slut kan man laga såsen med paprika (helst grön) och svampar istället för päron.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan meddela att gorgonzolapastan härmed är testad, mycket god! Funkar även med ett glas torsdagsrött...

Mialiten sa...

Lysande!