4 augusti 2008

Barndomsbröd

När jag var liten kom brödet från Ögrens bageri och Lilla Hembageriet. Vi hade en stående beställning på Lilla Hembageriet, varje lördag väntade en frasig, vallmobeströdd pain riche på att bli hämtad av en eller annan familjemedlem - jag minns att jag kände mig väldigt vuxen första gången det var min tur. På vardagarna var det limpor från Ögrens bageri som gällde - bruna, kryddiga, sirapiga, och jättejättegoda, i synnerhet när det blivit någon dag gammalt och fått åka brödrost. Nyrostad ögrenslimpa, det är grejor, det.

Idag bakade jag bröd för första gången på länge, och tro det eller ej - jag har bakat ögrenslimpa! Det hade jag ingen aning om, eftersom receptet hette "Finskt bröd".

Ingredienser
50 g jäst
5 dl filmjölk
1 tsk salt
1½ dl sirap eller honung
2-3 tsk anis och kummin
12-13 dl mörkt lantbrödsmjöl
Så här gör du:
Dela jästen i en bunke. Ljumma
filmjölken till 37°C (fingervarmt).
Rör ut jästen med lite av filmjölken.
Tillsätt resten av filen, salt, sirap
eller honung, ev kryddor och nästan
allt mjöl. Spara lite till utbakningen.
Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs
under bakduk 45-60 min. Tag upp
degen på mjölat bakbord och knåda
den lätt.
Stora bröd: Dela degen i 2 delar
och forma till runda bullar. Pensla
dem med vatten och rulla dem i
mjöl. Lägg dem på plåt, smord eller
med bakplåtspapper. Jäs under
bakduk ca 30 min. Grädda i nedre
delen av ugnen ca 40 min i 200°C.
Låt bröden svalna på galler under
bakduk.
Portionsbröd: Dela degen i
20 bitar. Rulla dem till bullar.
Lägg dem på 2 plåtar med
bakplåtspapper. Nagga dem
med gaffel eller brödnagg. Jäs dem
under bakduk ca 30 min. Grädda i
mitten av ugnen ca 10 min i 225°C.
Låt bullarna svalna på galler under
bakduk.

Inga kommentarer: