16 mars 2009

Empati och andra hjärnlinjaler

A whole new mind : Moving from the information age to the conceptual age eller "Why right-brainers will rule the future", som det står på smutsomslaget, är en underhållande bok som driver tesen "informationsåldern tillhörde de vänsterhjärnade, nu är det konceptålderns och de högerhjärnades tur". Det är en tilltalande tanke, eftersom typiska högerhjärnekoncept inbegriper design, story, symphony, empathy, play och meaning, som på det hela taget är mycket roligare än logik och analys och sånt där enkelspårigt tråk. Nå, iallafall, avsnittet om empati innehåller ett gäng länkar till tester, bland annat "Spot the fake smile" hos BBC, där man får bedöma om ett leende är äkta eller falskt. Det är förvånansvärt svårt, jag fick 12/20, och då kom jag ändå upp i 132 i det här genomvetenskapliga EQi-testet. Till råga på moset verkar jag ha en manlig hjärna också, av BBCs Brain Sex test att döma, där jag fick resultat som en hel genomsnittskarl. Så, rulla iväg på internetet med er nu och slå ihjäl några timmar med att peta er själva i huvudet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant test, det där med de falska leendena. Jag blev rätt nöjd, jag fick 14 av 20!