29 maj 2010

Chocolate banoffee pie

Jag gillar kondenserad mjölk. Man kan göra alla möjliga bra saker med den, t.ex. frozen margarita pie och key lime pie och sånt där, men det allra mest magiska med den är att om man kokar den i sin burk i två timmar och sedan väntar tills den svalnat, så finns det den mest magiska kolasås därinne, på bara en konservöppnares avstånd. Mums.

På en möhippa nära mig härom helgen fick jag praktisera ett recept där långkokt kondenserad mjölk var en av huvudingredienserna. Eftersom jag lärt mig att långkok är nyttig mat (tack, Camilla!), plitar jag ner receptet här medan jag har det i huvudet:

Koka en burk kondenserad mjölk (397 g) i en massa vatten i 2 timmar. Se till att den inte kokar torrt, och ta i med tid så att den hinner svalna i frid och ro innan du försöker öppna burken. Nykokt kolasås är inte bra för hyn.

Bottnen består av 250 g chokladöverdragna digestivekex och 65 g (osaltat) smör. Krossa kexen cheesecakefint, smält smöret, blanda ihop och tryck ut i en form med löstagbar kant (24 cm eller så).

Gör en yttepyttig liten kopp kaffe och låt den svalna.

Nu kan du öppna burken. Vattenbada 150g choklad (jag kör med Fazer blå), 1,25 dl creme fraiche och den kondenserade kolasåsen. Rör ihop till en slät massa och häll ut på bottnen.

Skala och skiva två bananer och fördela dem ovanpå chokladkolagucket.

Rör ihop 2,5 dl creme fraiche och en matsked av det kalla kaffet. Skeda ut blandningen över bananerna.

Dekorera med chokladspån. Ät upp.

Jag tror att det var ungefär såhär det stod i receptboken. Gott blev det, ialla fall.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ska man möjligen använda sig av kylskåp mellan några av stegen? Blev lite kladdigt när jag gjorde den exakt som det står...

Lars sa...

Det kan nog stämma. Mellan toffeguckslafsandet och bananerna är det säkert bra om det hinner bli lite kallt.