16 juni 2010

Fikasafari längs Stångån

Idag har jag hittat ett nytt sommartidssmultronställe. Efter att ha skjutsat J till förskolan bestämde jag mig för att det det var lite för länge sedan jag var på det lilla fiket vid Tannefors slussar. Var det nu ligger kom jag inte ihåg så noga, men i Kinda Kanal iallafall. Stångån. Lite längre bort från stadskärnan än man tror, på ett ungefär. Eftersom solen sken och jag hade hela dagen på mig måttade jag lite slarvigt och hittade en fyratimmarsparkering på en slumpmässig gata i Hejdegård med en liten gångväg ner mot ån. Den första hundägaren jag stötte på kunde peka mig åt rätt håll, och jag fick en liten strandpromenad i sol och trädskugga, bland barnvagnar, springmänniskor och kanadagässungar. Det finns näckrosblad i ån, det är fina saker. Winnerbäck kröp in i min inre iPod och började sjunga fortare än man hinner säga "spilld mjölk", men jag nändes inte sjasa ut honom igen, ger man sig in i Winnerbäckland får man låten tåla, liksom. A somnade, så jag fick dricka mitt kaffe alldeles själv (bortsett från Lasse i örat, då), men när lillkillen slog upp sina blå igen gick vi över bron och promenerade på Tanneforssidan tillbaka in mot stan för att möta Lo och hennes mamma. Vi fortsatte till Åbacka café och fikade tillsammans i trädgården (våfflan fick passera som lunch) medan A sprattlade omkring i gröngräset under ett päronträd. Sen vandrade jag tillbaka till bilen igen ganska lagom till att mina fyra parkeringstimmar var till ända. Hit ska jag tillbaka med J när hon fått sommarlov, och då ska vi utforska lekparken som jag såg lite noggrannare också. Vi får väl se om jag hittar tillbaka till parkeringen, annars får vi utforska någon ny ånära gata.

3 kommentarer:

Kristian sa...

Hej, hej! Vill du ha en fiskesafari runt Stångån eller bara fikasällskap så har du mitt nummer. Jag vill. Kram.

Kristian sa...

...Och jag ska bli bättre på att höra av mig när jag vill ha sällskap också. :o)

Mialiten sa...

Såklart att vi vill ha sällskap! Vi plings.