8 juni 2010

Kyckling-allt-i-ett

Ofta, men inte alltid vet jag vad det ska bli till middag när jag börjar laga maten. Idag fann jag mig plötsligt med en sovande bäbis när det var dags, så det var bara att sätta på ugnen, skala potatisen och improvisera utifrån det. Det skulle bli kyckling, bestämde jag när potatisen väl var klyftad och instoppad i ugnen på 200 grader.

Jag tinade 2 gigantokycklingfileer och styckade dem på längden i två centimeter breda bitar som jag stoppade i potatisformen efter ca 15 minuter, tillsammans med en halv squash i bitar, åtta skalade vitlöksklyftor och en liten burk kärnlösa oliver. Lite peppar, rosmarin och Salamoia Bolognese på det, och sen in i ugnen i 225 grader i 20-25 minuter till. Jag rörde ihop turkisk yoghurt med mjuk getost och serverade till, tillsammans med plommontomater. Gott.

Inga kommentarer: