18 september 2014

En god och trogen följeslagare

Idag lagade vi Fransk löksoppa ur Annas mat. Det var ett tag sen sist, men det är alltid lika gott, tycker de vuxna i hushållet. De små var inte fullt så begeistrade, så det kanske dröjer ett tag igen.

Det slår mig plötsligt att jag lagat mat ur den här boken sedan 1991 eller 1992, det var nog innan jag flyttade hemifrån som mamma skrev "Till Maria med förhoppning om många goda stunder!" på pärmen och gav den till mig.

Det har blivit många goda stunder. Fem favoriter:
- Annas saffranfisk
- Halldins lax (det var ju toklänge sen!)
- Purjo- och potatissoppa
- Fransk potatisgratäng
- Ratatouille
Men vänta nu. Efter drygt 20 år finns det finns ju massor av saker som jag fortfarande inte lagat. De här, tillexempel:
- Indonesisk kyckling
- Fläskfilé tonnato
- Pot au feu på lamm
- Mixad rödbetssoppa
- Drakens laxsallad

Vi har nog många goda stunder kvar.

Inga kommentarer: