28 september 2014

Tio betydelsefulla böcker

Jag har blivit nominerad av en kompis på Facebook att lista 10 för mig betydelsefulla böcker och därefter nominera 10 andra personer att göra samma sak. Jag struntar i nomineringarna, men känner du dig manad så lägg gärna upp en egen lista och publicera på något bra ställe. Jag lade listan i bloggen också, för det kan vara kul att ha den kvar.

De här böckerna har betytt något alldeles särskilt för mig:

- Den lilla killingen / illustr. av Robert Dallet ; text av Jenny Berthelius. Det här är den första boken jag läste själv, jag var kanske fem år gammal, och jag minns fortfarande hur stolt jag var. Vilken känsla, att inte vara beroende av någon annan för att kunna läsa!
- Seeking meaning : a process approach to library and information services / Carol Collier Kuhlthau. Den här boken var mycket av den teoretiska grunden bakom min magisteruppsats om informationskompetens som jag skrev 1997. Jag tröstar mig fortfarande med tesen att frustration är en oundviklig del av att lära sig något nytt, det kan jag tillämpa så gott som varje vecka.
- Gyllene år / Laura Ingalls Wilder ; [översättning: Jadwiga P. Westrup och Britt G. Hallqvist] - Egentligen hela serien Lilla huset på prärien, den läste jag hur många gånger som helst under mellanstadiet.
- Mindfulness i hjärnan / Åsa Nilsonne Spännande rön och tankar som jag behöver återvända till när det snurrar för fort.
- Pride & prejudice / Jane Austen. Jane Austen, 'nuff said.
- Developing quality technical information : a handbook for writers and editors / Gretchen Hargis... Ett troget arbetsredskap, och det primära skälet till att den här listan är onumrerad. Om den inbördes ordningen vore viktig, hade listan varit numrerad istället.
- Kärlek och uppror : 210 dikter för unga människor : en antologi / sammanställd av Siv Widerberg och Anna Artén. Stora ord från gymnasietiden, och en introduktion till poesin.
- Svenskt rimlexikon / av Ant Hammarlöw. Ryggraden för studentspexskrivandet, även om jag själv mest bar runt på Einar Odhners rimlexikon. Men Ant Hammarlöw är alltid Ant Hammarlöw.
- Varulven : roman / Aksel Sandemose. Berättelsen om Felicia har fastnat hos mig, i ord och ton.
- Nonviolent communication : a language of life / by Marshall B. Rosenberg. Såhär vill jag helst kommunicera, med respekt för andras och egna behov. Det är inte så lätt alla gånger.
- Ditt kompetenta barn : på väg mot nya värderingar för familjen / Jesper Juul. Jag håller inte med Jesper Juul alla gånger, men en sak har han rätt i. Barn är individer, och ska mötas med respekt.
- Annas mat / Anna Bergenström. Man lever ju inte av ord allena. Det behövs mat också. God mat. Och vacker.

Inga kommentarer: