12 oktober 2007

Innan frosten faller

Nja, jag tordes inte riktigt lita på att frukten skulle överleva till imorgon, när väderleksprognosen på 22-nyheterna utlovade 5-10 minusgrader i natt. Så vid elvatiden, efter att ha kvicknat till igen efter en kvällslur i soffan, gav vi oss ut för att skörda i vår beckmörka trädgård.

Det är lite spännande att plocka päron i mörkret, lite som att palla från sig själv. Jag kommer iallafall att sova bättre nu när jag vet att de två fruktlådorna som pappa fixade från Ica står fullpackade i källaren. Vi får väl se om vi hinner göra av med dem innan de självdör.

Kvällens meny bestod av fetalax med blandade ugnsrotsaker istället för rödbetsrisotton samt mandelpäron med glass till efterrätt. Jag bytte citronen mot kanel, och det blev genomgående apgott tyckte samtliga ätande, dvs jag, Lars och Kristian. Julias kvällsmat bestod av fem mackor och glass till efterrätt, hon var nöjd och glad med den menyn.

Inga kommentarer: