13 oktober 2007

Präktig and proud

Det är dags att återerövra ordet präktig och använda det i positiv bemärkelse om fler saker än malagavin. Träden ger präktiga päron i år. Julia producerade en präktig bajsblöja på förmiddagen. Erik är en präktig bäbis. Fyll på med egna exempel.

Med nyanserna i dagens språkbruk fungerar präktig kanske bäst om företeelser som inte kan ha någon uppfattning om sin egen förträfflighet, men präktig behöver inte vara synonymt med pretentiös eller skenhelig. Eller fantasilös och tråkig för den delen. Genuin och pålitlig funkar för mig, utan att man för den sakens skull behöver vara perfekt i sitt eget tycke.

Jag har slutat att skygga för präktigheten. Jag kan tillochmed gå så långt som att skriva i vitt på blått att jag ser mig som en präktig människa, och det är det jag vill vara. Präktig och stolt. Sug på den, du!

Inga kommentarer: