22 oktober 2007

Kryddiga korvar med getost och päronquinoa

Idag kunde det blivit makaroner och korv till middag. Med ketchup. Men eftersom jag tröttnat på den rätten för ögonblicket stoppade vi i oss kryddiga andouiller med getost och päronquinoa istället. Det var mycket, mycket godare och tog inte så hemskt mycket längre tid.

Jag sköljde 1,5 dl quinoa och kokade den med dubbelt så mycket vatten och en skvätt kycklingfond i en kvart. Julia tuggade i sig en kall Andouille under tiden som jag stekte resten av korven. En schalottenlök fick fräsa i stekpannan med två tärnade päron innan jag blandade ner gucket i quinoan, toppade med ca 100 g getost i småbitar och serverade. Mums, tyckte iallafall de stora. Den lilla nöjde sig med korv, en dutt getost, några vindruvor och ett par glas mjölk.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har för mig att Kapten Haddock vid något tillfälle vräker ur sig den fantastiska förolämpningen "espèce d'andouille". Du din kryddiga korv!

Klara sa...

Jag vill ha kryddig andouille till lunch, mamma... Tänk vad matvanorna har gått framåt.

Svängde själv ihop en Quinoa sallad med finhackade tomater, basilika, fetaost och rostade mandlar och det blev asgott. Om man får säga det själv. Och det får man ju.

Kram från ett regnigt Sydney!

Mialiten sa...

Det vill du inte alls, men det låter som en god quinoa. Kram från ett höstmörkt Linkeboda.