25 november 2007

Blöjor, bananer och böcker

I fredags när jag städade Julias rum, ställde jag för ovanlighetens skull upp alla hennes böcker i en prydlig rad på översta hyllan mellan bokstöden. Sen tänkte jag en gång till, och lade dem på nedersta hyllan istället. För hur ska hon kunna njuta av böckerna om hon inte kommer åt dem?

Framåt eftermiddagen kom boknallen vadande genom snöslasket med en gigantisk resväska i släptåg. Hem till oss, vilken grej! I tre år finns det projektpengar för att finansiera hembesök hos alla barn mellan två och tre år i hela Ryd för att stimulera språkutvecklingen, det är nästan hur coolt som helst. Hoppas, hoppas att kommunen fortsätter att satsa på boknallens verksamhet.

Boknallen tyckte inte att hon behövde inpränta hur viktigt det är att läsa högt för sina barn för mig och hur bra det är med bibliotek, jag är ju uppenbarligen redan frälst, men hon läste en hel hög böcker för Julia, gav henne en bok i present och lät oss välja tre av de kanske 30 böckerna i hennes resväska att behålla på halvårslån. Smart, då måste vi ju dyka upp på familjecentralen åtminstone en gång för att lämna igen dem!

Nallen undrade hur vi burit oss åt för att stimulera Julias intresse för böcker, och vis av bokhyllan i morse får tillgänglighet bli dagens stalltips. Blöjor, bananer och böcker, det är alltid bra att ha nära till hands.

Inga kommentarer: