21 november 2007

TVÅ föräldrar till en snorig tös

Igår fick jag ett samtal från dagis vid tretiden - "Julia är snorig och lättstött och slänger mellismackor på golvet. Det är inte likt henne, ni sa ju imorse att vi skulle ringa om det var något, och nu är det dags att komma och hämta!". Jaha, tänkte jag, ringde och avbokade barnvakteriet som jag utlovat till kvällen och gick tvärs över korridoren för att meddela att jag skulle gå till dagis och hämta snortratt istället. Men där fanns det en förälder till. Till samma barn. Som sa: "Jaha, då går jag och hämtar. Då kan du ju cykla direkt efter jobbet och barnvakta, om hon blir piggare kommer vi också och leker en stund så får du skjuts hem." Något snopen lommade jag tillbaka till mitt kontor.

Javisstja. Vi är ju TVÅ föräldrar som kan vara hemma från jobbet när Julia blir sjuk. Det var en spännande och lätt hårresande autopilot som gick på, förmodligen för att det är jag som varit hemma från jobbet hittills. Det svenska socialförsäkringssystemet är en bra grej för jämställdheten.

Inga kommentarer: