3 juni 2008

Valfrihet - för vem då?

Jag har inte varit i Amsterdam förut, så det kan ju vara kul att se sig runt där en dag. Kanaler, check. Sexshoppar, check. Coffeeshops med joints på meny, check. Historiskt, lättsinnigt, lite spännande och förbjudet. Red light district - nu är det inte kul längre. Det lät ju turistmässigt på vägen dit, och visst ville jag också titta på "Läskiga tanter i fönstren" som man kan kalla det om man väljer att inte problematisera. Men att faktiskt konfronteras med att det står en kvinna som försöker hyra ut sin kropp på andra sidan glasrutan, det var vidrigt. Liberalt, jaha? Valfrihet på vems villkor? Och jämlikheten blir fan inte bättre av att det är OK att hyra ett skyltfönster.

1 kommentar:

Klara sa...

Håller med dig!

Här i Sydney har jag jobbat för manlig chef som brukade besöka stripbarer med mina kunder.

Det lämnade en obehaglig känsla efter mig. Var det möjligt att stoppa bananskal i trosorna på min medsyster kvällen innan och sedan göra affärer med mig utan att tänka på banan o.s.v. morgonen efter?

Och om respekten för kvinnan var intakt (kanske med hjälp av någon sorts hora/madonna konstruktion), vaför föreslog chefen att jag skulle ta på mig kortare kjolar?

Hrmmm....
Mia, du har så skön kompass.
Kram från landet uppåner!