10 april 2009

Gamla vänner och nya kompisar

F&M lät bli att tillbringa långfredagen på förlossningen, E tog med sig familjen och kom på lunchpaus mellan två förrättningar och K släpade sig upp ur sängen, så vi blev en tiohövdad skara till lunch. Vi klämde i oss provencalsk lammstek, ratatouille och klyftpotatis, plus några prinskorvar och improviserade ägghalvor. Jag glömde köpa stenbitsrom igår, och underkände den burk med utgångsdatum 2008-05-13 som maken grävde fram ur kylskåpet, så det blev räkor med lök, dill, senap, tokfransk creme fraiche och räkor i fyllningen. Mums.

Efterrätten blev en moddad svartvinbärstryffelpaj, med vinbären utbytta mot björnbär. Oj vad det funkade. Medan vi satt i trädgården och moffade i oss, sprang hela lilla barnmaffian ut och bondade med tre lite större tjejer på cykelvägen. Det slutade med att pluppen fick en ny bästis, S, en fyraårig tjeja som bor på andra sidan berget från oss räknat. Det är mycket närmare än det låter, jag lovar. S var ute och hängde med sin sexåriga storasyster och hennes kompis H, och H anförtrodde oss i ett förtroligt ögonblick "Det här är den bästa dagen i mitt liv! Äntligen har S skaffat en bästis, så hon slipper hänga efter oss hela tiden!" Trodde hon ja, nu kommer stortjejerna att ha TVÅ små snorungar som hänger efter dem.

De nya tjejerna var lite som vampyrer, de väntade vid tomtgränsen tills de blir inbjudna, och efter några turer ut och in ur trädgården vågade de sig in i huset en kortis. Så småningom bad H att pluppen skulle få hänga med hem till nya bästisen S. Jag följde med hem och hälsade på mamman och lämnade pluppen hos sin nya vän, och där stannade hon tills jag gick tillbaka och hämtade henne strax före sex på kvällen. De har en halv lekdejt på söndag, det vore väldigt kul om pluppen äntligen får en kompis hemmavid, så hon slipper ragga på ICA MAXI på helgerna...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Haha! Att ragga på ICA tycker annars jag låter som en hobby jag ska lägga mig till med.

Lena sa...

_Hade_ F&M varit på förlossningen så hade de kanske träffat J&C - min storasysters svägerska pluppade ut sin förstfödde på långfredagskvällen.

Granngrabben firade långfredag med FF-fest...undrar vad han har för religion?

Nähä, dags att moffa i sig godiset som ingen påskakärring kom och hämtade!