2 april 2009

Vad som är viktigt på riktigt

I eftermiddags fick pluppen bära med sig de leksaker hon ville ha till farmor och farfar, med begränsningen "du får bara ta med dig så många som du kan bära". Hon plockade raskt ut Lilla Gubben och Pippi ur den tillfälliga leksakshärvan, och vi vandrade snett över gatan för att äta middag innan jag skulle gå på körövning medan pluppen stannade kvar och lekte med kusinerna/somnade i en vrå. Så fort vi ringt på och skulle gå in, sa hon "Jag vill ha gosekaninerna istället. Gå hem och hämta dem.". Jag var trött och hungrig och ville inte alls gå hem för att hon ändrat sitt beslut från för trettio sekunder sedan, så jag blånekade en stund på trappan medan hon grät och stormade. Tills jag tog på mig stora empatihatten och såg att det verkligen var viktigt för henne, och förstod att när pappa är borta och att mamma också försvinner för kvällen, kan det vara bättre att ha gosekaniner med sig än Pippi Långstrump. Säga vad man vill om Pippi, men hon är inte särskilt gosig, om man jämför. Så vi gick hem igen och bytte leksaker, en manöver som tar ungefär en minut, och det var som om jag bytt barn också när vi ändå var hemma - när vi kom tillbaka till farmor och farfar var hon idel solsken, lugn, glad och trygg.

En av de svåraste och mest spännande sakerna med att vara förälder är att förstå vad som är viktigt på riktigt. Som jag ser det är det är lika illa att uppfylla alla önskningar som att sätta sig på tvären för sådant som verkligen spelar roll, men det är banne mig inte enkelt att förstå vad som är vad.

Inga kommentarer: