9 april 2009

Nya tider, nya arenor

Vi har jobbat in skärtorsdagen, påstås det, så idag var jag ledig med pluppen. Allt prefixas med påsk idag, så efter påskfrukosten påskritade vi påskkort med påskkycklingar och påskägg på, ja, ni förstår principen. Jag fick vända på min plan att först åka och handla mat och sedan sminka min lilla kärring - när all rekvisita var framme, var det lika bra att göra allt på en gång. Sålunda fick jag med mig en fräkning, förklädesförsedd sjalettgumma med katt och korg full av kort till affären. Hon fick många glada tillrop och gav bort sina kort till väl valda barn. Efter lunch gick vi tvärs över gatan till farmor och farfar i full mundering, fick lite godis och satt en bra stund i deras trädgård, och sedan var hon färdig med att vara påskkärring.

När jag var liten gick jag påskkärring i det närmaste grannskapet, för det var de människorna som jag kände och träffade till vardags. I pluppens fall ligger det närmare till hands att säga "Glad Påsk" och ge ett kort till ett barn som hon aldrig träffat förr, där den gemensamma nämnaren ligger i att båda råkar vara på ICA MAXI vid samma tidpunkt.Farmor och farfar förstås, men det är inte alls självklart att ringa på hos någon annan av grannarna. Det kan man fundera på en stund.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det aer daaligt med paaskkaerringae paa Clevelands flygplats. Det borde goeras naagor aat.

Mialiten sa...

De väljer nog en annan rutt för att undvika motvind hela vägen till Blåkulla.