16 maj 2007

Tre dagisdagar

I måndags började Julia på dagis. Jättespännande. Vi fick välja mellan hembesök och att komma och hälsa på en timme, och vi valde att gå dit hela familjen mellan 10 och 11, mellan samlingen och lunchen. Eftersom alla barnen var ute i regnet fick Julia härja själv i lokalen med sin dedikerade inskolningsfröken. Lillplutten sprang omkring i alla rummen och kollade läget och testkörde dockvagnarna medan fröken berättade för oss hur det går till på förskolan nuförtiden, om blöjor och extrakläder och andra bra saker som man behöver ha med sig. Vi fick lite papper och hälsade på några av småpluttarna som var på ingång vid elvatiden innan vi åkte hem till farmor via Tornby för akut regnställsinköp. Julia somnade i bilen, Lars åkte tillbaka till jobbet och jag pluggade hemma några timmar medan hon sov. Framåt eftermiddagen lekte Julia med farmor medan jag gnuggade vidare på min inlämningsuppgift och skickade in den. Skönt!

I tisdags cyklade jag iväg till jobbet vid åtta medan Lars och Julia gjorde sig färdiga för att gå till dagis. Vid nio byttes vi av på parkeringen, Lars gick till jobbet och vi gick till dagis. Idag kom vi lagom till samlingen, så vi fick träffa alla barnen. Några Maja, några Erik, några Axel, en enstaka Sabolo, Vera och ungefär 20 till. Och Matilda som fyllde fem år idag. De allra flesta barnen har svenska som hemspråk, några med en engelskspråkig förälder. Efter samlingen dansade vi lite i småbarnsgruppen, Julia fick dansa med Vera som tycker mycket om små nykomlingar. Mysigt! Sen gick vi ut och lekte. "Gunga - whee!" är Julias favoritsysselsättning just nu, näst efter hennes cykel, så hon sprang raka vägen ut till rutschbanan och bekymrade sig inte så mycket om mig. Sen grävde hon massor av sand med Mikaela och sina nya kompisar. Det gick så bra att vi bestämde oss för att stanna och äta lunch redan imorgon, en dag före inskolningsschemat!

Idag gjorde vi likadant, jag cyklade till jobbet vid åtta och gick till dagis vid nio. Julia spruttade raka vägen in till barnen så fort hon klätt av sig medan jag hängde undan skor och jackor och väskor. Vi var med på samlingen och jag satte mig med flit tvärs över ringen från Julia för att hon skulle få prova på att sitta själv brevid Mikaela. Ganska snart fångade jag in en liten Isak som vandrade förbi och han satte sig i mitt knä, jättemysigt! Bra sätt för mig att "sitta på händerna" så jag inte slänger mig tvärs över ringen för att grabba tag i Julia så fort hon ser lite orolig ut. Det gjorde hon nu inte, men hon la handen på Mikaelas knä ibland för att få lite stöd och närhet, såg det ut som. Efter samlingen gjorde vi oss färdiga för att gå ut, fröken Mikaela hjälpte Julia och jag hjälpte lilla Mikaela att klä på sig under tiden. När Julia var klar, sprang hon raka vägen ut medan jag var kvar inne en liten kortis och pratade med några dagiskompisar. När jag kom ut tyckte Mikaela att jag kunde testa att säga hejdå och gå, och om det funkade komma tillbaka och äta lunch på dagis och sedan ta med Julia hem. Det funkade kalasbra, Julia vinkade och sa "bye, bye, see ya!" när jag gick och lekte massor och satt lite i famnen hos Mikaela en stund medan jag var borta. När jag kom tillbaka till dagis satt hon och åt med de andra barnen, det blev lite pasta och massor av köttbullar. Kalasbra! Sen åkte vi hem till farmor, och jag vände och åkte tillbaka till jobbet. Planen för måndag är att jag hämtar Julia på dagis efter lunch, men innan det är dags att sova. Otroligt skönt att inskolningen går så smidigt såhär långt. Julias dagiskompisar är väldigt mysiga, det känns också bra.

Inga kommentarer: