22 augusti 2010

Åtta gula hökar

Jag har drällt bort min första skrivkokbok, den där som jag började skriva i runt 1989, med omsorgsfullt präntade sångtexter i ena halvan och recept i den andra. Farväl "Mors citron- och senapsgryta", "Bärkaka från Café Solsting" och "Vanligt, jävla bonnabröd". Jag är ganska säker på att det lilla skrivhäftet ligger i en hög någonstans och kommer att krypa fram igen om ett halvår eller så, men just nu är det borta.

Idag var det köttgrytan jag hade tänkt mig, och det enda jag var riktigt säker på är att det inte står "skiva åtta gula hökar" i receptet. Det är nog närmare 20 år sedan vi etablerade att det i själva verket skulle vara gula *lökar*. Högrev, creme fraiche, citron och dijonsenap iallafall, det är i den häraden vi rör oss. I brist på originalreceptet gjorde jag såhär:

1 kg högrev, tärnad i grytbitar, brynt
4 gula lökar, skivade
2 vitlöksklyftor, skivade
5 dl vatten
1 oxbuljongtärning
2 msk soja
2 msk tomatpure
1 dl rödvin

Grytan fick puttra på spisen medan vi gick på kalas. Sådär en tre-fyra timmar senare gjorde jag grytan färdig att serveras med ris, sallad, bröd och haricot verts genom att tratta i följande:

4 dl creme fraiche (det hade nog räckt med två, egentligen)
rivet skal av en tvättad citron
en rejäl matsked dijonsenap
ett par matskedar persilja

Vi var fem stora som avnjöt lunchen ute i augustisolen, den hade räckt till några till. Det känns rätt bra att grytsäsongen närmar sig.

Inga kommentarer: