25 augusti 2010

Matematik i snitt

Jag surfar kakrecept igen, det är en av de saker som jag gör allra bäst (näst efter att baka, då). Den här gången blir det Kolasnittar, men receptet gör mig något förbryllad. Blanda smör och socker, check. Stoppa i vaniljsocker och sirap, jag är med så långt. Mjöl och bakpulver kan jag blanda utan bekymmer, men sen blir det knas med instruktionen. Sug på den här: "Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i fyra lika stora bitar (till ca 45 kakor).". Hur delbart är 45 med fyra i er värld? Elva och en kvarts kaka per längd, kan det vara något? Eller ska jag skära upp 48 kakor och äta upp tre när innan jag börjar räkna? Nä, jag får nog helt enkelt äta upp en fjärdedel av degen och baka ut resten av bitarna till femton kakor var. Det låter godast.

2 kommentarer:

Åsa Bi sa...

Just det där "cirka" var kanske väldigt betydelsebärande? Och en indikation på att receptförfattaren inte är matematiskt skolad... Vet du förresten var man köper vaniljstång? Hittade ett recept på Marcus Samuelssons chokladkladdkakor som tydligen ska vara hur goda som helst, men tyvärr kan jag inte göra dem bums för jag har ingen vaniljstång. Kanske skulle göra en provomgång med vaniljpulver... Blev lite inspirerad av ditt kakbak. Fast egentligen borde jag ju börja med kvällens köttgryta, inspirerad av ditt förra inlägg :)

Frid sa...

Think outside the box, my dear!
Vem har sagt att det ska bli lika många kakor av varje fjärdedel? Det är alltid bra att ha lite variation på kakstorlekarna för olika personlig smak. :-)

@Åsa: Såg en Santa Maria standard glasburk innehållandes en vaniljstång på ICA Maxi på Tornby (Lnk) idag.