18 augusti 2010

Liten lokal november

Julias första förskoledag efter ett långt sommaruppehåll. Hon bubblade iväg full av kompislängtan. Husets andra vuxna på jobbet. Efter två minuter av tystnad kryper Adam ut i hallen och reser sig mot ytterdörren. Ropar efter syster. Vart gick du? Varför fick jag inte följa med?

Vi tar en promenad med vagnen. Ryd är tomt. Och grått. Var är alla de där studenterna som ska leva om? Hämtar paket på spelerian. Går hemåt igen. Adam sitter tyst i sin gubbkeps och tänker. Vill inte titta på mig, bara tänka. På ingenting, ser det ut som. Jag lyfter upp honom i famnen och vi tittar på ett löv. Känner på det. Han smakar lite. Vaknar till lite. Tillbaka i vagnen blir han så arg att han somnar. Bättre arg än apatisk, tänker jag. Väl hemma pratar jag med mamma och pappa medan jag bakar en kaka med massor av smör och socker. Det blir bättre då.