1 maj 2009

Bangalorisk barnledighet - hur funkar det?

Undrar hur konstigt det egentligen var för min indiska chef och hans amerikanska dito när jag glatt deklarerade att jag är gravid och kommer att försvinna från min tjänst i mitten av oktober för att återuppstå i samma funktion ungefär ett år senare. Nu är jag iofs anställd av det svenska dotterbolaget och går förstås på svenska arbetslagstiftningen, så det är inga tveksamheter på det sättet, men jag vet att det hade låtit ganska märkligt i t.ex. australiensiska öron att vara borta i ett år och räkna med att ha jobbet kvar och ha samma uppgifter när man kommer tillbaka. Jag har ingen aning om hur man brukar göra i Bangalore, även om jag vet att ett gäng av mina kollegor där är småbarnsmammor. "Four months?" sa min boss igår när jag berättade för honom. "No, a full year" sa jag. "OK, twelve months" sa han utan att låta särskilt förvånad. "Not a problem, we'll sort it out". Det känns ju bra.

Inga kommentarer: