31 maj 2009

Så lite som möjligt

Jo, jag tror ni har en poäng i det, att prata så lite mord som möjligt. Vi får se hur lite det blir.

Extrainkallat föräldramöte på dagis i eftermiddags, det var bara jag och en mamma till samt två ur personalen som kom dit, men så var det kort varsel också. Vi hade valt olika vägar att gå, vi har fortfarande inte sagt något till Julia, medan den andra familjen, som bor på Enskiftesgatan, berättat vad som hänt för sin femåring, med alla detaljer de kände till. Vi kom överens om att inte göra någon stor sak av det från personalens håll, men svara ärligt på frågor och funderingar som kommer upp (och frågorna lär ju komma, eftersom en hel del av barnen bor i Lambohov och passerar tunneln på väg till förskolan). Annandag pingst är arbetstidsbortförkortad för min del imorgon, så Julia och jag är lediga imorgon också. Härligt, inte minst med tanke på sommarvädret. I kväll satt vi ute till klockan blev halv tio, uteplatsplattorna håller värmen bra efter en heldag med sol. Än så länge har vi inte fått slut på variationer på potatissallad, rostade valnötter till grillskivorna var en hit, följda av rabarbersoppa med vaniljglass och jordgubbar. Jag hittade inget recept som gjorde exakt vad jag ville, så jag blandade och gav till ett eget, lagom till 6-8 personer:

Soppa:
700 gram rabarber, fint skuren
5 dl vatten
2 dl råsocker
1 vaniljstång
1 kanelstång
1 dl vitt vin

Garnering:
0,5 liter vaniljglass (gammeldags vanilj)
några jordgubbar

blanda ihop samtliga ingredienser till soppan, koka upp och låt koka i ca fem minuter. Dela och skrapa ur vaniljstången. Sila bort rabarber, kanel- och vaniljstången. Låt kallna och förvara i kylskåp fram till servering.

Dela glassblocket i åtta lika stora kuber, lägg varje kub i en sopptallrik. Skär jordgubbarna i kvartar och arrangera stiligt ovanpå. Glöm bort att glass flyter. Häll soppan runt glasskuberna. Se kuberna kapsejsa och jordgubbarna flyta iväg. Fnissa, förklara att efterrätten var snyggare nyss, och servera.

Inga kommentarer: