6 maj 2009

Mini-pain au chocolate

Vi hittade en burk chokladkräm på Hemköp igår, så ikväll blir det experiment till kvällsfika. Ingredienslistan är inte särskilt lång:

1 rulle kyld smördeg
1/2 burk chokladkräm

Därutöver tarvades ett bakplåtspapper, en plåt, en degskrapa och en ugn, 225 grader varm. Och 10 minuters gräddningstid. Jag och Julia rullade ut smördegen, kletade på chokladkrämen, rullade ihop den igen och delade i tvåcentimetersbullar som vi lade på på sidan så att inte chokladen skulle rinna ut. Det visade sig vara en ganska kass plan, för bullarna flöt ut åt sidan och chokladkrämen med dem. Nästa gång vänder jag dem nog som vanliga kanelbullar och placerar dem i bullformar istället, så chokladen inte flyter så långt. Det luktar lovande, jag återkommer med en smakrecension när den lilla grodan har badat färdigt däruppe så vi får äta upp dem.

Nja, det var faktiskt inte så fantastiskt, kan jag konstatera en stund senare. Jag kunde ha varit liberalare med chokladen och använt bullformar, men på det stora hela finns det godare saker att göra med smördeg.

3 kommentarer:

Camilla sa...

Jag har ätit liknande saker. Det var blockchoklad inrullad i smördeg och stekt på murika över öppen eld. Det var gott, men det mesta är ju gott ute i skogen.

Leif Nixon sa...

Pain au chocolat! Iiii! Nu slog habegäret till eftertryckligt. Hm, hoppas jag hinner fika lite i Geneve på tisdag.

Mialiten sa...

Jag hade nog för lite choklad, eller möjligen för lite skog. Kan ha varit brist på båda när jag tänker efter.