6 november 2009

Don't try this at home

Här kommer dagens tips från förlossningscoachen - om du har anlag för havandeskapsförgiftning är det en bättre idé att föda på sjukhus än hemma i soffan, oavsett hur mysigt det kan verka med plastskynken och levande ljus. Jag är väldigt tacksam för att jag valde den något mer kliniska linjen själv.

I söndags, på utsatt dag, var det dags att föda barn, sa kroppen. Förlossningen fick verkligen börja med värkarbete, yay! Vid fyratiden gick vi en promenad till brevlådan för att posta läkarintyget, med avbrott för andningspaus var tredje minut, sen åkte Lars för att plocka upp Julia på kalas medan jag ringde sjukhuset, och strax före 17 gjorde vi vår nionde entre på förlossningen för den här graviditeten. Jag hade gjort ett ganska bra förarbete, så redan 19.40 kom vår lilla kille med klang, jubel, lustgas och varma handdukar. Jag svimmade på toaletten någon timme senare, men annars mådde vi bara fint, och mitt i natten någon gång fick vi flytta från förlossningen upp till BB.

Måndag var inte riktigt lika bra. Adam låg i sin lilla plastbalja i ett hörn av rummet och jag fick in en bricka med frukost till sängen, men sen blev det otäckt. Jag började darra och såg ljusblixtar, sen kunde jag inte fokusera över huvudtaget. Lars kom på att jag hade haft linserna inne ända sedan dagen innan, och jag lyckades ta ut dem, men kunde inte pricka linsburken när jag skulle lägga ner dem, och inte se bättre efter det. Nästa sak jag minns är att en läkare bad mig utföra ett reaktionstest där jag skulle pricka min egen näsa med pekfingret. Jag låg med händerna i vädret och hade ingen känsla för hur jag skulle utföra instruktionen. Lars har berättat att läkaren gått ut för att hämta någonting, så det var han och en undersköterska inne i rummet när jag började få epilepsiliknande kramper och tugga fradga, men rummet fylldes väldigt fort av folk när larmet gick. Själv har jag inga fler minnesbilder förrän måndag kväll när jag vaknade på riktigt igen med diverse slangar i kroppen på intensivvårdsavdelningen. Sen har min återhämtning gått fort och bra, tisdag förmiddag flyttades jag tillbaka till förlossningen med magnesiumdropp för att inte kramperna skulle komma tillbaka, och på tisdag kväll fick jag sluta cirkeln och komma tillbaka upp till bb igen. Där blev vi kvar till i eftermiddags när vi blev utskrivna. Jag är väldigt, väldigt glad att jag befann mig på ett universitetssjukhus när preeklampsin gick till eklampsi, och jag är om möjligt ännu gladare att vara tillbaka i min egen soffa med hela min fina familj.

12 kommentarer:

Hans Persson sa...

Scary. Halloween kanske är fel tillfälle för sådana här äventyr; mer spänning är inte alltid vad man önskar sig...

medelsvensson sa...

Tack och lov för vår underbara personal på US. Jag blev kall av att läsa om vad som hänt, men lite glad att det var du och inte Adam som fick kramperna.
Kram

Annika sa...

Usch och isch! Tur att det gick bra, och nu är det i alla fall över! Nu är det bara att varva ner och hälla upp latten...

Leif Nixon sa...

Iiii! Gör inte sådär, är du snäll.

Lönneberg sa...

Varför gjorde du så för Mia-vännen? Känns rätt onödigt ;) Skönt att du redde ut det.

Unknown sa...

Bra att du är hemma igen, alldeles så där hel och krampfri som vi vill ha dig.

Ni är bäst i världen!

Unknown sa...

oj, riktigt otäckt! Skönt att det gick bra och att du repade dig så fort. Måste varit jobbigt för Lars att se dig krampa.

Connie sa...

Jag lever på ditt samtal.

Puss Älskade Mia!

Lottta sa...

Mia oj oj oj! Här trodde jag att jag bara hade en stygnfrände. Vilken pärs; nu är den över. Njut av Adam.

Lotta sa...

oohhuu det där var jobbigt att läsa Mialiten. Vilken tuff start för er. Stor varm kram till DIG! Lotta

Anonym sa...

Men fy vad läskigt. Syntes inga sviter av dessa otäckheter i söndags. Nu blev jag ännu mer glad över att ni kom allihop.
Krama familjen!
/elli

Marina Lagerberg sa...

Usch så obehagligt. Sänder varma kramar.