19 november 2009

Motivation är inlärningens moder

Julia började diktera sin önskelista igår, den omfattar ungefär 75% av innehållet i Barnens Bokklubbs tidning "Julklappsposten". Till att börja med pekade hon på bilderna i tidningen och jag skrev i notepad, men nu har jag tröttnat, så nu får hon får skriva själv istället. Fördelen med det är att hon inte hinner önska sig riktigt lika många saker, för det tar en stund att lura ut vilken bokstav hon ska skriva, komma ihåg hur den ser ut och till sist hitta den på tangentbordet. Det blir mycket ljudande, och det är lätt att tappa bort sig mitt i ord som "fästning" eller "julstjärna". Hon undrar ofta "Hur ser den ut" och "vilken bokstav kommer sen", och ibland är jag snäll och svarar (som stj i stjärna) och ibland säger jag "vad tror du?" och då kan hon oftast lista ut vilken bokstav som står i tur, eller beskriva hur den ser ut, för att sedan leta reda på den och knacka ner den.

Nästa övning blir att hjälpa henne hantera besvikelsen på julafton när en ytterst liten andel av hennes önskelista materialiserar sig som julklappar. Jag försöker hålla ner förväntningarna, men vi får väl se hur det går.

Inga kommentarer: